Langeland strand

Udfordringer og muligheder

Kyst- og naturturismen er udfordret af en række forhold og vækstbarrierer. Det er udgangspunktet for vores langsigtede udviklingsarbejde.

INVESTERINGSNIVEAU

Kyst- og naturturismen er karakteriseret ved et lavt investeringsniveau. Det betyder en nedslidning af turismeproduktet, en manglende udbygning af turismeinfrastrukturen og af overnatningskapaciteten. Konkurrerende destinationer, særligt Tyskland, investerer massivt i produktfornyelse af bl.a. overnatningskapaciteten. Det samme skal ske i Danmark.

KONKURRENCEEVNE

Et generelt højt omkostningsniveau i Danmark betyder, at gæsterne ikke oplever at få tilstrækkelig værdi for pengene. Konkurrenceevnen er presset ift. konkurrerende markeder, og der er en akut mangel på arbejdskraft. Det er afgørende, at produktiviteten og konkurrenceevnen i kyst- og naturturismen i Danmark bliver øget.

MARKEDSVILKÅR

Covid-19-krisen har medført nye markedsvilkår og ændret forbruger- og virksomhedsadfærd. Kyst- og naturturismen oplever fremgang, da produktudbuddet imødekommer en efterspørgsel fra gæsterne. De søger i stigende grad ud i det fri, hvilket skaber et øget pres på naturen. Det kræver en omstilling af produkter og tilbud. Udbredelsen af distancearbejde åbner for nye sæsoner, og pandemien har accelereret digitaliseringsparatheden hos både gæster og virksomheder.

LOKAL OPBAKNING

De positive effekter af turismen er ikke altid tydelige for borgere og lokalsamfund. De oplevede negative konsekvenser kan derfor overskygge værdien af turismen. Det skal være tydeligt, at turisme skaber helårsjob og økonomisk vækst og understøtter andre erhverv, eksempelvis som driver for bosætning og fritidsliv. Turismen bidrager til stærke lokalsamfund ved, at turister, borgere og virksomheder indgår i udviklingen og engagerer sig i at skabe lokale oplevelser og engagement.

MARKEDER

Få markeder trækker væksten. Særligt danskernes ferie i eget land har holdt hånden under turismen gennem nedlukninger. Tyskland og Danmark udgør langt størstedelen af gæstegrundlaget for dansk turisme. Det skal der bygges videre på. Men potentialet for vækst skal styrkes yderligere ved at forny interessen fra Norge, Sverige og Holland. Og der skal udvikles flere markante attraktioner og feriesteder, der driver udviklingen.